Nasiona chia w diecie i ich dobroczynne działanie na organizm

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Zdrowe odżywianie jest jednym z ważniejszych elementów codziennego życia. Nie bez powodu mówi się nawet, iż jesteśmy tym, co jemy. Dobierając więc składniki codziennej diety konieczne jest zwrócenie uwagi, by dieta była zbilansowana i odpowiednio dopasowana. Obecnie jednym z bardziej pożądanych produktów, które chętnie wprowadza się do diety są nasiona chia. To produkt, który z uwagi na swoje znakomite działanie warto na stałe wprowadzić do diety. A o powodach dla których rzeczywiście warto to zrobić opowie ten artykuł.

Nasiona chia i ich właściwości odżywcze oraz zdrowotne

Mówiąc o nasionach chia koniecznie podkreślić trzeba, iż ich olbrzymią zaletą jest zawartość kwasów omega-3, które wywołują korzystne reakcje na organizm. To również skarbnica wapnia oraz żelaza, większa nawet niż w przypadku mleka (jeśli chodzi o wapń), czy szpinaku (jeśli chodzi o żelazo). To jednak nie jedyne zalety nasion chia. W ich składzie znajdziemy także pełnowartościowe białko oraz antyoksydanty, które przeciwdziałają między innymi rozwojowi chorób nowotworowych. Regularne spożycie nasion chia to świetny sposób na obniżenie ciśnienia krwi, co zawdzięczać będziemy zawartości potasu, a także na poprawę trawienia i przemiany materii dzięki dużej zawartości błonnika. Ponadto w nasionach tych znajduje się dobroczynny dla organizmu fosfor i magnez – jeden wzmacnia kości, drugi koi nerwy.

deser z dosypką nasion chiaSkuteczne przeciwdziałanie rozwojowi nowotworów

Udowodnione jest, iż nasiona chia skutecznie zmniejszają ryzyko powstania i rozwoju niektórych nowotworów. Przede wszystkim chodzi o nowotwory piersi oraz macicy, co udokumentowane jest medycznie. Z drugiej jednak strony nadmiar nasion chia wywołuje ryzyko zachorowania na nowotwór prostaty. Niemniej jednak korzyści płynące ze stosowania chia są tak duże, iż warto na stałe wprowadzić je do diety w profilaktyce nowotworowej. Dzieje się tak za sprawą kwasu alfa-linolenowego, a także cynku i błonnika, które wykazują skuteczne działanie w walce z rakiem.

Nasiona chia na układ nerwowy oraz pracę mózgu

musli z nasionami chiaInnym atutem nasion chia jest ich dobroczynny wpływ na pracę układu nerwowego i mózgu. Regularne spożycie tych nasion sprawia, że poprawia się zarówno pamięć, jak i koncentracja, co szczególnie doceniają uczniowie, studenci i wszystkie osoby uczące się. To także środek, który podawać warto osobom cierpiącym na depresję, czy rozstrój nerwowy, bowiem nasiona chia pozwalają wyciszyć się oraz łagodzą objawy choroby.

Chia na nadciśnienie tętnicze i choroby serca

Poza niewątpliwie znakomitymi właściwościami nasion chia o jakich już wspomniano, warto podkreślić również ich właściwości zdrowotne w kwestii zapobiegania chorobom serca, czy nadciśnienia tętniczego. Dzięki kwasom omega-3 oraz błonnikowi skutecznie obniżana jest ilość „złego” cholesterolu, a podwyższana ilość „dobrego”, co przeciwdziała chorobom takim jak miażdżyca, czy niektóre choroby serca z chorobą wieńcową na czele.

Jak jeść nasiona chia?

deser posypany nasionami chiaWiedząc jak pozytywne znaczenie nasiona chia mają dla zdrowia, warto wprowadzić je do diety. Jak jednak je jeść i jak dawkować? Dobrym sposobem jest spożywanie kilku łyżeczek dziennie – można dodawać je do zup, sałatek, jogurtów, posypać kanapkę, etc. Grunt, by spożywać je ze stałą regularnością, bowiem jedynie w ten sposób można liczyć na ich skuteczność, podobnie z resztą, jak i każdego innego produktu prozdrowotnego.

Share.

Leave A Reply

Copyright © 2017.